Hoppa till innehåll

Utställningar

2019 Farsta galleri, Stockholm
2017 Galleri 125 kvadrat, Stockholm.
2015 Stenhuset, Surahammar.
2015 Dieselverkstan, Stockholm.
2013 Österåkers konsthall, Österåker.
2013 Stenhuset, Surahammar.
2012 Luna Konsthall, Södertälje.
2009 Galleri Gröna paletten, Stockholm.
2007 Galleri Textilia, Göteborg.
2005 Galleri Håfors, Hedekas.
2005 Liljevalchs Vårsalong, Stockholm.
2004 Liljevalchs Vårsalong, Stockholm.
2004 Galleri Kretsen, Södertälje.
2004 Nationalgalleriet, Stockholm.
2003 Liljevalchs Vårsalong, Stockholm.
2003 Hembygdsgården  Oaxen.
2003 Nordcenter Art, Finland.

Stipendier

2003 Stockholms läns landstings kulturstipendium.

Annat

2012 Frimärke, postens serie med textil konst.

 

Frimärke 033-1440
Södertälje 2012

Maximikort 2012

Den 16 augusti 2012 lanserade Posten nya frimärken med textil konst som tema. Ett av dem har motivet hämtat från mitt broderi ”Peace in the valley – at last”. Det finns som brevfrimärke, som ett souvenirark och som ett postkort.

Grona Paletten 2009
Gröna Paletten 2009

Gröna Paletten, Stockholm 2009:

Teresa Oscarsson har en fin känsla för färg och komposition, med ett härligt naivt uttryck skapar hon berättande bilder.
Man kan dra paralleller till Anna Casparsson och Lim-Johan, och det kan även påminna om Carl Fredrik Hill, när han skapade egna världar ur bilder han sett i böcker.
Fantasimotiv blandas med religiösa och mytologiska motiv från olika delar av världen. I en bild dansar dervischer, i en annan sitter Mosjömadonnan med en blomma i handen.
Vikingasagor illustreras och det finns fornegyptiska scenerier.
Det är fullt av humor, värme och fantasi – egensinnigt till tusen.

Calle Arvidson Svenska Dagbladet 2009

Galleri Textilia 2006
Galleri Textilia 2006
Liljevalchs, 2004
Liljevalchs, 2004

Liljevalchs Vårsalong, Stockholm 2004:

Och så Teresa Oscarssons (född 1951) fantastiska ”Bland Yggdrasils grenar” där asatron är korsstyngsbroderad i ullgarn. Hon är en av de ytterst få konstnärer som valts ut trots att hon var med förra gången.
– Bara för att de är så bra, säger Niclas Östlind och förklarar att juryn väljer anonymt utifrån fotografier på konstverken, men att man ändå känner igen konstnärernas manér år från år.

Clemens Poellinger, Svenska Dagbladet 2004